1)Refleksi pertama ialah pengunaan Yahoo Email
Sebelum kita boleh menlog in ke dalam Yahoo Mail,ada beberapa langkah yang perlu dibuat. pertama,kita perlu membut akaun kita sendiri terlebih dahulu.Bagaimana cara untuk kita membuat akaun email?Untuk membuat akaun email,langkah pertama ialah kita masuk ke laman www.yahoo.com .Selepas itu terdapat paparan di sebelah kanan yang berkaitan dengan Yahoo mail.Seterusnya kita hanya perlu klik pada tempat sign up.Selepas sign up,terdapat satu paparan yang memerlukan kita mengisi butiran peribadi,alamat email dan juga password.Pastikan kita mengingati alamat emel dan kata laluannya tadi.Setelah semuanya lengkap,kita perlu klik pada tempat create my account.Selepas mendapat pengesahan,maka kita sudah mempunyai account sendiri dan boleh log in pada bila-bila masa.Dengan menggunakan yahoo email,kita boleh menghantar emel,membuat attachment,upload gambar dan juga banyak lagi.Sebagai contoh,dengan menggunakan emel fathan_heinze99@yahoo.com,saya telah menghantar emel kepada fikri yang adressnya madner_89@yahoo.com.
2)Membuat Attachment
Selepas berjaya membuat akaun email sendiri,kita boleh membuat attachment.Untuk membuat attachment hanya perlu mengikuti langkah-langkah berikut: >kita perlu klik pada tempat attach files. >browse file yang hendak dihantar. >klik pada butang sent,files tadi akan dihantar.
3)Yahoo Group i-Klik pada URL berikut: http://www.yahoo.com/ ii-Paparan home page yahoo akan terpapar. iii-Klik pada"GROUPS"yang terpapar di sebelah kiri skrin. iv-untuk pertama kali men log in,kita perlu sign up terlebih dahulu > Pada sebelah kiri skrin terdapat link untuk invite > klik invite dan satu ruangan untuk masukkan alamat email akan muncul >masukkan email rakan anda dan kemudiannya klik submit invite
4) REFLEKSI POWERPOINT
Untuk tugasan ini, Pn sakinah telah mengajar kami untuk membuat hyperlink dalam power point.Antara langkah-langkahnya ialah: > Buka microsoft powerpoint 2007 > Buka new slide dan pilih slide yang rasa hendak di gunakan untuk power point kita. > Dalam tugasan ini saya telah memilih tajuk haji untuk dipersembahkan. > saya taipkan semua apa yang hendak dipersembahkan ke dalam beberapa slide.
Cara membuat hyperlink:
>Pertama highlightkan perkataan yang dikehendaki >kemudian pilih insert di bahagian atas toolbar dan klik hyperlink >Akan keluar satu kotak Place in this document dan kita hanya pilih slide yang hendak kita pautkan >slide yang kita pautkan tadi juga perlu di hyperlink kembali ke slide asal untuk kita dapat kembali, semasa persembahan powerpoint kita. >Slide yang di hyperlink pula perlu di sembunyikan dengan menghide slide itu. >Setelah semua langkah selesai, kita akan dapat melihat pautan yang dibuat apabila klik di tempat yang di highlight sebelum ini.
5) MICROSFT OFFICE > Buka microsoft office, pilih columns, three dan klik ok. > Kemudian pilih “ file”-page setup-margins-orientation: landscape, seterusnya klik “ok”. > Antara yang perlu dimasukkan dalam broucer ini ialah,word art, table, dan picture. > Dalam tugasan ini saya melalui kesulitan semasa hendak print. > berkat kesabaran, saya dapat siapkan tugasan broucher ini. > Dalam tugasan wod juga, kami diminta untuk membuat satu buku program sekurang-kurang lapan muka surat. >Langkah pertama ialah klik file,page setup,margins,orientation landscape,bookfold & klik ok. > Pilih “insert”-page numbers-position: bottom of page > pilih “alignment: center” dan klik “ ok” > untuk tugasan ini saya memilih tajuk Ramadhan al-Mubarak.
6) Microsoft office Excel
Langkah-langkah membuat " Microsoft Excel ". >Tekan " start " -> pilih " Microsoft Excel ". >Taip Tingkatan – nama Sek Menengah - Nama - No. Matrik - bidang kursus yang diikuti. >Taip bilangan pelajar seramai 20 orang - 5 subjek yang dipilih - 5 gred -jumlah >Taipkan No.1 & 2 kemudian highlightkan.Tarik di bucu petak hingga kebawah.No bil akan keluar automatic seramai 20 orang. > Masukkan nama pelajar, markah, gred dalam colum yang tersedia. >Untuk mendapatkan jumlah gred pelajar secara automatic,kita hanya perlu mengikuti langkah seperti berikut. >highlightkan colum gred dan klik pasa formulas di bahagian atas >Insert Function " -> pilih " ALL " -> " VLOOKUP ". kemudian akan keluar satu helaian seperti berikut:~ a)" Lookup - value " -> tekan subjek b)" Table- array " -> MARKAH c)" Col - index - bum " -> 2 d)Range - lookup " -> TRUE >seterusnya ialah untuk mencari jumlah purata secara automatic dengan menggunakan Formulas Tekan jumlah -> " Formulas " -> " Autosum " -> " Sum " -> tekan " Enter ", maka keluar jumlah purata pada 4 subjek yang dipilih itu. Selepas itu, tarik satu baris pada jumlah itu supayanya boleh keluarkan keseluruhan daripada purata. > untuk membina jadual markah dan gred pula ialah " Highlight " jadual itu -> " Right click " -> " Name arrange ". > " Insert " - " Shapes " - tekan pada garis ketiga. >Tekan ruang BM di gred A -> " Formulas " -> " Insert Function " -> keluar satu helaian untuk pilihan -> pilih " ALL " -> " COUNTIF " - " OK ". i. " Range " -> tarik satu garis lurus pada gred A. ii. " Criteria " -> " Gred A " -> taip " A " > " highlight " seluruh jadual dalam bil pelajar/subjek -> " Formulas " -> " Insert Function " -> " Average " -> " Highlight " subjek markah. >Membuat carta bar -" Highlight " seluruh subjek/gred - " Insert " - bar " Right click " -> pilih data -> " Select data fource " >Tulis tajuk -> " Layout " -> " Chart Title/Asis Title " -> " about chart " -> tulis tajuk >Akhirnya tugasan ini dapat disisapkan walau terpaksa mengambil masa yang lama. 8)MICROSOFT ACCESS Untuk memulakan tugasan ini, buka microsoft access-klik blank database-save sebagai data pelajar dan create. langkah seterusnya ialah > untuk membina maklumat peribadi pelajar.klik create-table dan akan keluar column untuk kita isikan beberapa jenis maklumat peribadi murid seperti, nama,ic, alamat,nama bapa dan lain-lain lagi > Di tempat gaji bapa dan ibu, saya perlu mengubah formatnya kepada currency di tempat data sheet. > Selepas itu saya klik X dan save sebagai peribadi. > Seterusnya saya memasukkan maklumat untuk kokurikulum dan kurikulum para pelajar dengan menggunakan cara yang sama. > Selepas itu, klik database tools untuk membuat relationship antara maklumat peribadi, kokurikulum, dan kurikulum. > Add ketiga-tiga maklumat tadi dan tarik ID peribadi ke ID kokurikulum dan klik create.Satu garis akan muncul antara dua maklumat itu.Ulang langkah tadi dan hubungkan antara kokurikulum dengan kurikulum. > Selepas itu,klik pada create - more form - form wizard untuk mengisi borang pelajar.Akan keluar kotak tables queries.Padamkanya dan taipkan sebagai borang pelajar.Pindahkan semua maklumat dari sebelah kiri ke kanan dengan klik pada >> > untuk kokurikulum dan kurikulum,klik pada > kerana maklumat yang hendak dipindah adalah satu persatu iaitu yang kita kehendaki > seterusnya tekan next pilih " Tabular " -> tekan " next " -> taip borang pelajar di atas ruang tertentu -> akhirnya tekan " finish " maka keluarlah borang pelajar pada ketiga-tiga perkara yang saya hendak buat itu di sebelah kiri. > Langkah ini akan memasuki ke dalam membuat pertanyaan. ~ Tekan " create " -> " Query Wizard " -> " ok " -> " next " -> taip pertanyaaan gaji bapa bawah $1000 -> " finish " -> tekan Pertanyaan gaji bapa bawah $1000 dengan klik pada sebelah kanan sebanyak sekali -> pilih " Design View " dalamnya pilih criteria yang saya ingin buat dan ikut sahaja dalam pertanyaan yang dibuat ( seperti ikut huruf besar dan huruf kecil semasa saya membuat pertanyaan tersebut )-> pilih gaji bapa -> dalam criteria taip <$1000 -> selepas ini keluarlah pelajar yang bapanya gaji bawah $1000. > Ulang langkah pertama pada butiran kedua dan ketiga -> hanya tukar pada pertanyaan misalnya butiran kedua tukar kepada pertanyaan rumah sukan merah -> yang lain sama cara membuat -> pilih rumah sukan -> dalam kriteria taip rumah Ali-> keluarlah bilangan orang yang menyartai dalam rumah sukan Ali 7. Langkah ini akan memasuki ke dalam membuat laporan. ~ Tekan " create " -> " Report Wizard " -> pilih " ID, IC, nama pelajar, gaji bapa, dan pekerjaan bapa " ke sebelah kanan -> " next " -> " next " -> taip nama pelajar di atas ruang tertentu -> " next " -> " Tabular " -> " next " -> taip laporan gaji bapa bawah $1000 -> kemudian keluar satu muka surat yang berkaitan dengan data saya dan di bawahnya terdapat tarikh pada hari membuatnya. (SPSS) 11.5 for windows Ø terlebih dahulu isikan maklumat di tempat variable view dengan maklumat : Ø jantina Ø umur Ø tahun Ø program Ø agama Ø Langkah-langkah untuk membuat SPSS 11.5 for window Ø Tekan SPSS -> cancel -> variable view -> taip masuk apa yang hendak dibuat data. Ø Decimals -> semua tukar ke 0 >Value -> di value tekan 1 dan 2 -> di value label taip Perempuan dan lelaki -> KEKUNCINYA INLAH 1 untuk mewakili LELAKI dan 2 untuk PEREMPUAN -> add -> ok. Ø umur kesemuanya gunakan None Ø Program : Ø · 1untuk Pendidikan Islam Ø · 2 untuk Pendidikan sukan, Ø · 3 untuk PendidikanKhas Ø · 4 lain-lain.
Ø Tahun Ø 1 untuk tahun pertama, Ø 2 untuk tahun kedua, Ø 3 untuk tahun ketiga, Ø 4 untuk tahun keempat, Ø · 5 untuk lain-lain Ø Bagi 5 soalan itu Ø 1 untuk sangat tidak setuju, Ø 2 untuk tidak setuju, Ø 3 untuk tidak pasti, Ø 4 untuk setuju, Ø 5 untuk sangat setuju. Ø Missing > bagi jantina, umur, program, dan tahun -> Discrete missing value -> semuanya taip 6 -> seterusnya semua taip None Ø Align -> seperti missing di atas keempat-empat di atas guna center -> seterusnya guna right (supaya semua kedudukan adalah selaras iaitu berada ditengah ) Ø Measure -> untuk jantina guna nominal -> umur guna scale -> program guna nominal -> tahun guna ordinal -> untuk 5 soalan itu semuanya guna scale. Ø Analyze -> compare means -> means -> keluar perkara yang saya masukkan. Ø Analyze -> descriptive statistics -> frequecies -> keluar satu muka surat yang ingin saya memindahkan perkara yang hendak dipindah ke sebelah kanan bagi mencari perkara yang saya ingini -> saya akan memindahkan semua perkara yang saya buat ke sebelah kanan -> chart -> pie chart -> continue -> ok -> maka keluarlah perkara yang saya buat sebelum ini. Ø Kemudian copy dan paste ke dalam microsoft word -> dalam tajuknya taip " Laporan kaji selidik spss” |